Alla inlägg den 15 november 2015

Av Fröken Kärlek - 15 november 2015 19:52

Det är eldiga debatter som pågår på social media just nu. Och en av det återkommande är ifrågasättningen av människorvärde gällande terroristattackerna. Och vi bråkar med varandra...inte mot IS.

Folk kliar sig i huvudet och blir så arga över att Paris fått så mycket support på tex Facebook av västvärlden och varför har inte Beirut och alla andra fått samma reaktioner?

Jag tycker inte det är något som helst konstigt faktiskt.Ur en psykologisk synpunkt så är det helt normalt tyvärr.

För det första. Paris, Trollhättan, London, Madrid, Oslo ,New York. Alla dessa platser för terror har skett på hemmaplan för oss. Där vi trodde att vi kunde vara trygga. "Det händer aldrig ossmentaliteten". Vi blir bestörta, chockade och rädda när det händer på ställen nära oss där vi INTE ÄR VANA att sådant här sker så i motsats till nere i öst där det bombas hela tiden tyvärr. Vi är vana vid att höra om deras krigande. Det blir ett brus för oss.

Det har med Våldets normaliseringsprocess att göra. Vi hör dagligen om vad som händer "Där borta" hos "Dem". Vi blir numb, avtrubbade. Det är inget konstigt alls och har inget att göra med att vi saknar känsla för människovärde. Ett mänskligt psyke kan inte ta in hur mycket som helst och trauma på en gång. Då stänger det ner. Vi rationalisar och tränger bort. Hade vi levt oss in i alla handlingar mot mänskligheten som sker dagligen så hade vi blivit mentalt skadade.

Vi prioriterar, Vad är ett närliggande hot för oss?

När det dock börjar smälla hemma därvid då väcker det hela vår organism. Våran överlevnadsinstinkt väcks. Och parisarna känns som våra närstående. De lever i en lika trygg miljö som våran. En som inte bombas varje dag. Ett ställe som ska vara relativt tryggt och skyddat. Det betyder att det kan även hända oss här i liknande trygga miljö.

Jag tycker inte vi är dåliga människor för att vi inte sitter och skriker vartenda dag över allt som händer världen över.Jag vet själv hur det känns. Jag kan se bilder på tv om ännu en attack mot människor och civila nere i någon dammig ökenstad långt borta och jag får ont i magen och hjärtat och jag känner mig gråtfärdig och jag byter kanal för jag orkar inte.
När döda flyktingbarn sköljdes upp på stränder och dessa foton spreds i media så hade jag som mamma mardrömmar i veckor och hade grym ångest i mammahjärtat och i tankarna över dessa barns föräldrar medans jag höll mina egna barn hårdare i min famn än någonsin.

Så det betyder inte att jag inte känner för dem det betyder verkligen inte heller att jag inte tänker på dem. Jag klarade dock inte kolla på bilderna och filmklippen från Paris heller. Jag må vara urkänslig men texten i nyhetsinläggen räckte.

Jag känner folk i Paris så för mig blir det ännu mer personligare och min FB support blev ännu starkare. Men jag håller med om att vi borde få en FB flagga som står för "AntiTerrorism" globalt. Där vi alla kan känna att vi är med och står på samma sida. Så fram för en sådan flagga Facebook!

Vi är nog många fler än jag som inte orkar se alla hemska filmklipp och bilder men som vill göra något för att hjälpa ändå. Vi som faktiskt tycker att alla har samma värde vart vi än bor.

Sluta gå på varandra. Rikta blickar och koncentration mot våran fiende istället. Fiendens största mål är att vi ska börja bråka med varandra, bli rädda och splittrade.
Vi behöver stå samman mot detta hot mot mänskligheten! Så fatta varandras händer istället!

Kärlek vs Terror

#LoveAgainstTerrorism
#Imagine

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards